Nowe przepisy dotyczące operowania dronami
![Nowe przepisy dotyczące operowania dronami](/data/include/img/news/1609969835.jpg)
Nie taki diabeł straszny,
czyli nowe przepisy dla posiadaczy dronów
Jako użytkownicy dronów zapewne zetknęliście się już z informacją, że od 31 grudnia 2020 r. weszły w życie nowe, unijne przepisy dotyczące użytkowania tych bezzałogowych statków powietrznych. Jeśli jednak nie, poniżej zamieszczamy kilka ważnych informacji.
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/Klasyfikacja_dronow.jpg)
NOWY PODZIAŁ
Do tej pory według polskiego prawa mieliśmy podział na loty komercyjne oraz niekomercyjne - rekreacyjne i sportowe. Europejskie przepisy wprowadzają nowy podział lotów dronów, który wiąże się głównie z ryzykiem, jakie ze sobą niosą loty w każdej kategorii dla osób na ziemi i innych użytkowników przestrzeni powietrznej. Prawo unijne wyszczególnia 3 kategorie:
- Kategoria OTWARTA – loty w zasięgu wzroku (VLOS), które nie wymagają uzyskania zezwolenia, drony o masie poniżej 25kg i loty do maksymalnej wysokości 120 m nad terenem (lub ponad przeszkodą wyższą niż 120m), w których ryzyko dla innych osób jest bliskie zeru. W tej kategorii zawarte są 3 dodatkowe podkategorie lotów: A1, A2, A3.
- Kategoria SZCZEGÓLNA – loty w zasięgu wzroku (VLOS) lub poza zasięgiem wzroku (BVLOS) wykonywane za oświadczeniem stosowania się do standardowych scenariuszy lub wymagające uzyskania zezwolenia od właściwego organu z racji większego ryzyka dla osób trzecich w porównaniu do operacji z Kategorii Otwartej. Uzyskanie certyfikatu LUC również pozwoli na loty w tej kategorii.
- Kategoria CERTYFIKOWANA – obejmuje loty w zasięgu wzroku (VLOS) lub poza zasięgiem wzroku (BVLOS), które wymagają certyfikacji bezzałogowego systemu powietrznego na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 i certyfikacji operatora oraz, w pewnych przypadkach, uzyskania licencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego. Kategoria Certyfikowana obejmuje operacje wysokiego ryzyka dla osób postronnych – porównywalnego do ryzyka wykonywania lotów załogowymi statkami powietrznymi.
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/Kat.Open.jpg)
KATEGORIA OTWARTA (OPEN)
Kategoria OTWARTA powinna zainteresować większość osób, ponieważ dotyczy lotów ogólnodostępnych bez uzyskiwania pozwoleń. Do tego waga dronów rekreacyjnych rzadko przekracza 25 kg, a lot na 120 m w większości przypadków i tak jest wystarczający. Kategoria ta ma jednak także ograniczenie – niemożliwe jest latanie nad osobami postronnymi w przypadku dronów cięższych niż 250g. Kategoria OTWARTA podzielona została na trzy podkategorie:
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/A1.jpg)
A1 – LOTY NAD LUDŹMI - dozwolone tylko dla dronów o najmniejszym ryzyku wyrządzenia krzywdy osobom postronnym - drony o masie poniżej 250 g oraz takie, które zostaną uznane przez UE za zabawkę (czyli ich użytkowanie jest nieszkodliwe nawet dla dzieci). Drony cięższe niż 250 g, ale nie więcej niż 900 g (lub generujące mniej niż 80J energii kinetycznej w momencie uderzenia) będą mogły wykonywać loty z dopuszczeniem przypadkowego przelotu nad osobą postronną (w momencie zauważenia przez operatora takiej sytuacji czas przelotu nad taką osobą musi zostać skrócony do minimum). W tej kategorii jest zakaz latania nad zgromadzeniami osób na wolnym powietrzu (zgromadzenia, w przypadku których zagęszczenie obecnych osób uniemożliwia im przemieszczanie się - np. na koncercie).
A2 – LOTY BLISKO LUDZI - dopuszcza się możliwość lotu nie bliżej niż 30m w poziomie od osób postronnych - w przypadku gdy prędkość pozioma lotu przekracza 5 m/s, lub nie bliżej niż 5m w poziomie od osób postronnych - jeśli dron posiada tryb ograniczenia prędkości (do 5 m/s).
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/A2.jpg)
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/A3.jpg)
A3 – LOTY Z DALA OD LUDZI - loty poza obszarami zaludnionymi, czyli z założenia bez osób postronnych (puste pole, łąka).
Ponadto osoby latające w poszczególnych podkategoriach będą musiały przejść szkolenie online wraz z egzaminem i zdać go, by uzyskać możliwość latania dronem.
Wszystko co nie mieści się w ramach Kategorii OTWARTEJ można uznać za operację z Kategorii SZCZEGÓLNEJ (loty BVLOS, loty nad ludźmi itd.). Szerzej na ten temat przeczytacie na stronie ULC.
KIEDY REJESTRACJA, KIEDY SZKOLENIE
Piloci dronów w kategorii OTWARTEJ rejestrują się:
• w przypadku, gdy masa ich drona wynosi 250g lub więcej lub w przypadku drona który podczas uderzenia może przekazać człowiekowi energię kinetyczną o wartości powyżej 80 dżuli;
• w przypadku, gdy ich dron wyposażony jest w czujnik zdolny do zbierania danych osobowych - np. kamerę, nie dotyczy to dronów, które zgodnie z dyrektywą 2009/48/WE są zabawkami.
UWAGA! Po dokonaniu rejestracji należy umieścić swój numer rejestracyjny na każdym dronie, do którego wymagana jest rejestracja.
Wymagane kompetencje dla kategorii OTWARTEJ:
• A1 i A3 – szkolenie i test online;
• A2 – szkolenie i test online, ukończenie szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia, zaliczenie dodatkowego egzaminu teoretycznego prowadzonego przez uznany podmiot.
![](/data/include/cms/DJI/dji-mavic-mini/Dron-z-kamera-dji-mavic-mini.jpg)
SZKOLENIE, a potem TEST
Szkolenie i test online do kategorii otwartej są bezpłatne. Polecam szkolenie przejść każdemu, bo o ile o zasadach panujących na drodze wie praktycznie każdy, to o tych panujących w przestworzach już niekoniecznie. Wiedza podana jest w przystępny sposób i zawiera zagadnienia z zakresu technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko, dotyczących następujących dziedzin: przepisy lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi, ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie oraz techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu.
Test zawiera 40 pytań wielokrotnego wyboru. Zaliczenie nastąpi po udzieleniu 75% poprawnych odpowiedzi. Chcę w tym miejscu wszystkich uspokoić - jeśli na szkolenie poświęcisz chwilę to testu nie zaliczysz do trudnych. Jednak jeśli powinie Ci się noga - przyjmij to na spokojnie. Test można przechodzić dowolną ilość razy. Jedynym minusem jest to, że po zakończeniu nie pokazuje błędnych odpowiedzi, więc pozostaje doszkolenie i ponowna próba.
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/02.png)
Czy niepełnoletni mogą latać dronami?
Przepisy regulują także możliwość latania dronami przez osoby, które skończyły 14 rok życia. Te, za zgodą opiekuna prawnego, mogą się zarejestrować rejestrze operatorów.
Małoletnie osoby w wieku poniżej 14 lat samodzielnie mogą korzystać tylko z dronów-zabawek, a z pełnoprawnych dronów pod bezpośrednim nadzorem dorosłego posiadającego odpowiednie uprawnienia.
Co ze świadectwem kwalifikacji UAVO?
Jeśli masz już świadectwo kwalifikacji UAVO - zachowuje ono ważność do 1 stycznia 2022 r., tzn., że nie musisz dokonywać od razu konwersji uprawnień, żeby móc latać. Ponadto wystarczy, że zarejestrujesz się jako operator drona na stronie drony.ulc.gov.pl i wygenerujesz wniosek o konwersję świadectwa kwalifikacji. Należy pamiętać, że konwertowane są tylko ważne świadectwa kwalifikacji.
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/xioami_dimi_x8_se_2020_live_streaming.jpg)
![](/data/include/cms/Blog---Martyna/Przepisy---drony/Zrzut_ekranu_2020-11-27_o_10.51.30.png)
Dla chcących zaczerpnąć więcej informacji oraz zdobyć wymagane kwalifikacje, zapraszamy na platformę drony.ulc.gov.pl. Jest to oficjalna strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dzięki której:
- możesz się zarejestrować jako użytkownik drona,
- odbyć szkolenie online,
- przejść test online,
- oraz wygenerować numer rejestracyjny.
Polecane
![Oświetlenie Lampa LED Stroboskop Ulanzi DR-02 do Drona Dronów](/pol_il_Oswietlenie-Lampa-LED-Stroboskop-Ulanzi-DR-02-do-Drona-Dronow-2170.webp)