Nowe przepisy dotyczące operowania dronami

2021-01-06

Nie taki diabeł straszny,

czyli nowe przepisy dla posiadaczy dronów

 

Jako użytkownicy dronów zapewne zetknęliście się już z informacją, że od 31 grudnia 2020 r. weszły w życie nowe, unijne przepisy dotyczące użytkowania tych bezzałogowych statków powietrznych. Jeśli jednak nie, poniżej zamieszczamy kilka ważnych informacji.

NOWY PODZIAŁ

 

Do tej pory według polskiego prawa mieliśmy podział na loty komercyjne oraz niekomercyjne - rekreacyjne i sportowe. Europejskie przepisy wprowadzają nowy podział lotów dronów, który wiąże się głównie z ryzykiem, jakie ze sobą niosą loty w każdej kategorii dla osób na ziemi i innych użytkowników przestrzeni powietrznej. Prawo unijne wyszczególnia 3 kategorie:

  • Kategoria OTWARTA – loty w zasięgu wzroku (VLOS), które nie wymagają uzyskania zezwolenia, drony o masie poniżej 25kg i loty do maksymalnej wysokości 120 m nad terenem (lub ponad przeszkodą wyższą niż 120m), w których ryzyko dla innych osób jest bliskie zeru. W tej kategorii zawarte są 3 dodatkowe podkategorie lotów: A1, A2, A3.
  • Kategoria SZCZEGÓLNA – loty w zasięgu wzroku (VLOS) lub poza zasięgiem wzroku (BVLOS) wykonywane za oświadczeniem stosowania się do standardowych scenariuszy lub wymagające uzyskania zezwolenia od właściwego organu z racji większego ryzyka dla osób trzecich w porównaniu  do operacji z Kategorii Otwartej. Uzyskanie certyfikatu LUC również pozwoli na loty w tej kategorii.
  • Kategoria CERTYFIKOWANA – obejmuje loty w zasięgu wzroku (VLOS) lub poza zasięgiem wzroku (BVLOS), które wymagają certyfikacji bezzałogowego systemu powietrznego na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 i certyfikacji operatora oraz, w pewnych przypadkach, uzyskania licencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego. Kategoria Certyfikowana obejmuje operacje wysokiego ryzyka dla osób postronnych – porównywalnego do ryzyka wykonywania lotów załogowymi statkami powietrznymi.

KATEGORIA OTWARTA (OPEN)

Kategoria OTWARTA powinna zainteresować większość osób, ponieważ dotyczy lotów ogólnodostępnych bez uzyskiwania pozwoleń. Do tego waga dronów rekreacyjnych rzadko przekracza 25 kg, a lot na 120 m w większości przypadków i tak jest wystarczający. Kategoria ta ma jednak także ograniczenie – niemożliwe jest latanie nad osobami postronnymi w przypadku dronów cięższych niż 250g. Kategoria OTWARTA podzielona została na trzy podkategorie:

A1LOTY NAD LUDŹMI - dozwolone tylko dla dronów o najmniejszym ryzyku wyrządzenia krzywdy osobom postronnym - drony o masie poniżej 250 g oraz takie, które zostaną uznane przez UE za zabawkę (czyli ich użytkowanie jest nieszkodliwe nawet dla dzieci). Drony cięższe niż 250 g, ale nie więcej niż 900 g (lub generujące mniej niż 80J energii kinetycznej w momencie uderzenia) będą mogły wykonywać loty z dopuszczeniem przypadkowego przelotu nad osobą postronną (w momencie zauważenia przez operatora takiej sytuacji czas przelotu nad taką osobą musi zostać skrócony do minimum). W tej kategorii jest zakaz latania nad zgromadzeniami osób na wolnym powietrzu (zgromadzenia, w przypadku których zagęszczenie obecnych osób uniemożliwia im przemieszczanie się - np. na koncercie).

A2LOTY BLISKO LUDZI - dopuszcza się możliwość lotu nie bliżej niż 30m w poziomie od osób postronnych - w przypadku gdy prędkość pozioma lotu przekracza 5 m/s, lub nie bliżej niż 5m w poziomie od osób postronnych - jeśli dron posiada tryb ograniczenia prędkości (do 5 m/s).

A3LOTY Z DALA OD LUDZI - loty poza obszarami zaludnionymi, czyli z założenia bez osób postronnych (puste pole, łąka).

Ponadto osoby latające w poszczególnych podkategoriach będą musiały przejść szkolenie online wraz z egzaminem i zdać go, by uzyskać możliwość latania dronem.

Wszystko co nie mieści się w ramach Kategorii OTWARTEJ można uznać za operację z Kategorii SZCZEGÓLNEJ (loty BVLOS, loty nad ludźmi itd.). Szerzej na ten temat przeczytacie na stronie ULC.

KIEDY REJESTRACJA, KIEDY SZKOLENIE

Piloci dronów w kategorii OTWARTEJ rejestrują się:
• w przypadku, gdy masa ich drona wynosi 250g lub więcej lub w przypadku drona który podczas uderzenia może przekazać człowiekowi energię kinetyczną o wartości powyżej 80 dżuli;
• w przypadku, gdy ich dron wyposażony jest w czujnik zdolny do zbierania danych osobowych - np. kamerę, nie dotyczy to dronów, które zgodnie z dyrektywą 2009/48/WE są zabawkami.


UWAGA! Po dokonaniu rejestracji należy umieścić swój numer rejestracyjny na każdym dronie, do którego wymagana jest rejestracja.

 

Wymagane kompetencje dla kategorii OTWARTEJ:

• A1 i A3 – szkolenie i test online;

• A2 – szkolenie i test online, ukończenie szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia, zaliczenie dodatkowego egzaminu teoretycznego prowadzonego przez uznany podmiot.

SZKOLENIE, a potem TEST

Szkolenie i test online do kategorii otwartej są bezpłatne. Polecam szkolenie przejść każdemu, bo o ile o zasadach panujących na drodze wie praktycznie każdy, to o tych panujących w przestworzach już niekoniecznie. Wiedza podana jest w przystępny sposób i zawiera zagadnienia z zakresu  technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko, dotyczących następujących dziedzin: przepisy lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi, ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie oraz techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu.

Test zawiera 40 pytań wielokrotnego wyboru. Zaliczenie nastąpi po udzieleniu 75% poprawnych odpowiedzi. Chcę w tym miejscu wszystkich uspokoić - jeśli na szkolenie poświęcisz chwilę to testu nie zaliczysz do trudnych. Jednak jeśli powinie Ci się noga - przyjmij to na spokojnie. Test można przechodzić dowolną ilość razy. Jedynym minusem jest to, że po zakończeniu nie pokazuje błędnych odpowiedzi, więc pozostaje doszkolenie i ponowna próba.

Czy niepełnoletni mogą latać dronami?

Przepisy regulują także możliwość latania dronami przez osoby, które skończyły 14 rok życia. Te, za zgodą opiekuna prawnego, mogą się zarejestrować rejestrze operatorów. 

Małoletnie osoby w wieku poniżej 14 lat samodzielnie mogą korzystać tylko z dronów-zabawek, a z pełnoprawnych dronów pod bezpośrednim nadzorem dorosłego posiadającego odpowiednie uprawnienia.

Co ze świadectwem kwalifikacji UAVO?

Jeśli masz już świadectwo kwalifikacji UAVO - zachowuje ono ważność do 1 stycznia 2022 r., tzn., że nie musisz dokonywać od razu konwersji uprawnień, żeby móc latać. Ponadto wystarczy, że zarejestrujesz się jako operator drona na stronie drony.ulc.gov.pl i wygenerujesz wniosek o konwersję świadectwa kwalifikacji. Należy pamiętać, że konwertowane są tylko ważne świadectwa kwalifikacji.

Dla chcących zaczerpnąć więcej informacji oraz zdobyć wymagane kwalifikacje, zapraszamy na platformę drony.ulc.gov.pl. Jest to oficjalna strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dzięki której:

 - możesz się zarejestrować jako użytkownik drona,
 - odbyć szkolenie online,
 - przejść test online,
 - oraz wygenerować numer rejestracyjny.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.87 / 5.00 2885 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-09-24
spełnia oczekiwania
2020-09-24
Córka zadowolona z prezentu. Szybko i tanio:)
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel