Co to jest green screen?
Na czym polega green screen? Jak działa? Jak go używać?
Jeśli jeszcze nie spotkałeś się z tym pojęciem to wyjaśniamy - green screen to po prostu zielone tło. Można także spotkać się z pojęciem blue screen, czyli tłem w kolorze niebieskim. Najczęściej wykorzystywane są w kinematografii i pozwalają filmowcom w prosty sposób przenieść aktorów w dowolne miejsce bez konieczności przenoszenia planu zdjęciowego. Pomagają także uzyskać niesamowite efekty (np. znikające przedmioty, latające postaci, czy np. jak w Harrym Potterze użycie peleryny niewidki). Prowadząc swój kanał na YouTube możesz dzięki zastosowaniu green screena uzyskać ciekawe efekty, lub po prostu ciekawsze tło niż ściana.
Jak działa green screen?
Technika green screen polega na wycinaniu tła z nagranego materiału lub zrobionego zdjęcia, a w jego miejsce następuje podstawienie innego tła. Do dalszej obróbki służą programy graficzne, które w dzisiejszych czasach pomogą to zrobić w szybki i prosty sposób.
Wybrać green screen czy blue screen?
Kolor niebieski i zielony zostały wybrane nie bez przyczyny. Te barwy nie występują w kolorycie skóry. Z tego też powodu nie wchodzi w grę zastosowanie teł w kolorze żółtym, czerwonym, różowym czy brązowym. Tło niebieskie najczęściej stosuje się w przypadku fotografowania aparatem na klisze, ze względu na to, że niebieska warstwa emulsji filmu jest bardziej czuła. Era cyfrowa pozwoliła rozpropagować tła zielone, ponieważ matryce w większości aparatów cyfrowych posiadają siatkę filtrów Bayera, które są czułe na kolor zielony.
Na korzyść zielonego tła przemawiają jeszcze czysto praktyczne aspekty. Zielone tło nie potrzebuje tyle światła dla optymalnej ekspozycji co tło niebieskie. Dodatkowo kolor zielony rzadziej niż niebieski pojawia się na przedmiotach, ubraniach czy rekwizytach.
Jak używać green screena?
Podczas wykorzystania zielonego tła należy pamiętać o tym, aby tło było równomiernie oświetlone, a postaci oddalone od niego o mniej więcej 2-3 metry. Oświetlenie osób czy przedmiotów powinno być ustawione w taki sposób, aby nie rzucały one cienia na green screen.
Pamiętaj także o tym, aby na pierwszym planie żaden z przedmiotów nie był w zielonym kolorze, bo wtedy w obróbce także ten element ulegnie podmianie.
Podczas kręcenia materiałów na YouTube czy nawet w czasie wideokonferencji możesz uzyskać dowolne tło podkładając je zamiast zielonego.
Green screen także doskonale nadaje się nie tylko do filmów, ale także do zdjęć fotografii produktowej na takie serwisy jak np. Allegro, które wymaga białego tła. W obróbce graficznej znacząco ułatwi ono zamianę zielonego na idealnie białe.
Jaki green screen wybrać?
Wybór tła powinien zależeć od tego, do czego chcemy je wykorzystać. Oczywiście jeśli masz w planach wielkie studio nagraniowe, najlepiej od razu jest przygotować je jako green screen z wykorzystaniem dedykowanych do tego celu farb. Jednak jeśli metraż i możliwości na to nie pozwalają warto zaopatrzyć się w gotowe zielone tło.
Jeśli to fotografia produktowa małych przedmiotów najlepszym rozwiązaniem będzie namiot bezcieniowy. Oczywiście dobrany odpowiednio do wielkości produktu.
W przypadku większych przedmiotów oraz jako tło do fotografii portretowej, streamowania czy tło do wideokonferencji dobrym rozwiązaniem będzie zielone tło na statywie. Łatwo je rozłożyć i szybko złożyć, więc daje możliwość wykorzystania go także w terenie lub u klienta.
Przy większych produkcjach, fotografii modelingowej i do małych produkcji filmowych czy telewizyjnych doskonałym rozwiązaniem będą tła o szerokości ponad 2 metrów, np. tło zielone 2,72 m. Dla pełnego profesjonalizmu warto zaopatrzyć się w gotowy zestaw teł wraz z oświetleniem.
Więcej porad dotyczących fotografii produktowej i nie tylko znajdziesz na naszym kanale na YouTube TUTAJ.